Werken aan een veilige school
Een veilige school is een school waar kinderen zichzelf kunnen zijn, waar ze zich op eigen wijze kunnen ontwikkelen, waar respect is voor elkaar en waar duidelijke grenzen en regels zijn.
Preventief werken we met de schoolbrede aanpak PBS (Positive Behavior Support) aan een veilg schoolklimaat. Deze aanpak is gericht op het expliciet maken en stimuleren van gewenst gedrag, door duidelijk en consequent te zijn in wat je van de kinderen verwacht. Hiermee willen we een sociale omgeving scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.
Daarnaast werken we ook preventief met PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën). Naar kinderen toe wordt dit vertaald in "Proberen Anders te Denken". Met PAD wordt gewerkt aan een positief zelfbeeld, leren kinderen om controle over hun emoties te houden en om te gaan met hun gevoelens.
De sociale veiligheid van leerlingen en leerkrachten wordt jaarlijks in kaart gebracht met observatielijsten en voor de bovenbouw daarnaast ook met invullijsten voor leerlingen (Zien). Als school beschikken we over een pestprotocol.(zie 'Protocollen') en hebben we een antipestcoördinator.
We beschikken over een Veiligheidplan waarin uitgebreid beschreven staat hoe we dagelijks (preventief) werken aan een veilig klimaat voor alle kinderen, in de klassen en op het plein.